Anne Suomi Anne Suomi  
Etusivu
Mindfulness Mindfulness Mindfulness
Taiji
Tre menetelmä Tre-menetelmä
Yhteystiedot
Linkit Linkit
Yhteystiedot Etusivu Taiji Tre

Maailmassa on olemassa upea luonnonlaki:
Kolme asiaa,joita eniten haluamme-
Onnellisuus,vapaus ja mielenrauha.
Ne ovat kaikki asioita, jotka saamme itse silloin, kun annamme ne jollekin toiselle.

- Peyton March -

 

Tension Releasing Exercises (TRE)

Tension Releasing Exercises (TRE) sopii päivittäiseen stressinhallintaan, rentoutukseen ja kehon jännitysten purkuun. Menetelmä on tehokas stressistä ja traumaattisista kokemuksista palautumiseen helppojen fyysisten liikkeiden avulla. Menetelmä on helppo oppia ja se auttaa lisäämään kehon ja mielen tasapainoa, rentoutta ja rauhaa.

Stressin/trauman vaikutus kehoon

Stressaavat ja traumaattiset kokemukset saavat kehossa aikaan säikähdysrefleksin ja shokkireaktion, jolloin ihminen jännittäytyy ja valmistautuu äärimmäisen toimintaan. Kehon jännitykset voivat olla joko fyysisen tai henkisten traumojen aiheuttamia. Kaikki traumat, ilmenevät ne sitten fyysisessä, älyllisessä, tunteellisessa tai ihmistenvälisessä muodossa, vaikuttavat fyysiseen kehoomme. Onnettomuudet ja loukkaantumiset, pelot ja säikähdykset sekä ahdistavat ja stressaavat kokemukset jättävät aina jännityksiä kehoomme. Äkillisen onnettomuuden seurauksena keho yleensä automaattisesti tärisee ja vapisee, mutta joskus ajatuksemme saavat ylivallan ja tärinävaihe jää kokonaan pois. Näin keho jää ylilatautuneeseen tilaan. Kun tätä tilaa ei pureta, se saattaa aiheuttaa erilaisia vaivoja ja jopa sairauksia kehoomme. On olennaisen tärkeää, että tämä lihasten supistunut tila puretaan pois, jotta keho voisi palautua takaisin rentoutuneeseen tilaansa. Näin estetään fyysisen kivun ja supistumisen tilan kehittyminen.

Stressin ja traumanpurkuliikkeet

Tension Releasing Exercises (TRE) on aktiivinen harjoitus, jolla pyritään tuomaan kehon lihasjännitykset tietoisuuteen ja niin vapautumaan stressaavien ja traumaattisten kokemusten aikana kehoon muodostuneista syvistä, jopa kroonisiksi muodostuneista lihasjännityksistä. Harjoitus perustuu jalkojen ja lonkankoukistaja(psoas)lihasten rasitukseen. Tämä lihasten kevyt rasitus saa kehossa aikaan luonnollista tärinää. Harjoitus tehdään seitsemässä eri vaiheessa ja niistä viimeisimmässä asetutaan lattialle selin makuulle vastaanottamaan ja tunnusteleman kehon itsensä aikaansaamaa tärinää. Tärinä onkin biologinen ja neurologinen keinomme palauttaa rentouden ja rauhan tunne kehoon ja mieleen.

TRE-harjoitus osana jokapäiväistä elämää

Menetelmän on kehittänyt kansainvälisesti tunnettu stressi- ja traumaterapeutti, tri David Berceli (USA). David Bercelillä on laaja ymmärrys kehon ja mielen yhteydestä. Hän on itse työskennellyt avustustehtävissä mm. Afrikan ja Lähi-idän kriisialueilla ja tehnyt huomioita siitä, miten ihmiset käyttäytyvät esim. pommin iskiessä lähistölle. Kaikkialla maailmassa ihmiset suojautuvat säikähtäessään samalla tavalla, vetäen itsensä kiinni, suojaten vatsaansa ja sisäelimiään. Hän teki myös huomioita sitä, miten eläimet tärisevät vaaratilanteen väistyttyä ihan itsestään ja automaattisesti. Meillä ihmisillä tämä tärinä jää usein käynnistymättä, sillä ajatukset/mieli pyrkivät estämään tärinän. Tärinä koetaan usein epämukavana ja merkkinä heikkoudesta. Tärinän tarkoituksena kuitenkin on, että lihakset vapautetaan supistuneesta tilasta eikä sen anneta jäädä kehoon pysyväksi jännitystilaksi. Tärinä on tie vapautumiseen, rentouteen ja rauhaan ja näin keho pääsee palautumaan luonnolliseen tasapainon tilaansa.

TRE-yksilöohjaus:

Ensimmäiset TRE-harjoitukset tehdään aina TRE-ohjaajan kanssa.

Metodin opittuaan sitä voi tarpeen mukaan käyttää kotioloissa itsekseen päivittäin tai muutamia kertoja viikossa. Harjoitukseen menee aikaa noin 20-30 min. (halutessa voi jatkaa pidempäänkin).

TRE:n yksilöohjaukset ajanvarauksella puh: 044-330 5058

Yksilöohjaukseen varataan aikaa n. 1 h ja ensimmäisen ohjauksen hinta on 60,00 €

MIELI -lehden artikkeli

Kiviseinä