Anne Suomi Anne Suomi  
Etusivu
Mindfulness Mindfulness Mindfulness
Taiji
Tre menetelmä Tre-menetelmä
Yhteystiedot
Linkit Linkit
Yhteystiedot Etusivu Taiji Tre Tre

Tämä hetki sisältää menneisyyden ja tulevaisuuden. Muutoksen salaisuus on siinä, miten käsittelemme muutosta. Miten opimme elämään juuri tätä hetkeä.

- Thich Nhat Hanh -

 

Mindfulness - Hyväksyvä tietoinen läsnäolo

Mindfulness on taito, jonka avulla voimme syventää itsetuntemustamme, lisätä valintamahdollisuuksiamme ja kehittää kykyämme päästä omiin tavoitteisiimme.

Kiinnostukseni Mindfulness-menetelmään heräsi, kun tutustuin ensin Jon Kabat-Zinnin kirjoihin Mindfulnessista ja osallistuin Turku Mindfulnessin järjestämiin meditaatio-iltoihin. Osallistuin Turun kesäyliopiston järjestämille perus- ja jatkokursseille ja niiden jälkeen valmistuin Turun kesäyliopiston vuoden pituiselta kurssilta Mindfulness-ohjaajaksi.

Ohjaan ryhmiä Turussa Kuntoutuskeskus Petreassa ja järjestän Mindfulness-kursseja mm. Raisiossa, Luontaishoito Suoniitty, Varpeenaukio 9, II krs.

Mitä mindfulness on?

Osa meditaation muodoista tähtää asioiden poissulkemiseen, Mindfulness-tekniikan tavoite on päinvastainen: opettelemme kiinnitämään huomiota kaikkeen mitä tulee mieleemme ja hyväksymään kaiken sellaisena kuin on - tässä ja nyt. Tietoisuusharjoitusten aikana huomio kiinnitetään siihen mitä tässä hetkessä tapahtuu, mitenkään arvioimatta tai kritisoimatta tapahtumia. Tietoisuustaitoharjoitusten aikana tulemme tietoiseksi kehomme aistimuksista, ajatuksistamme ja tunteistamme.

Mindfulness - oman hyvinvointisi tueksi

Stressi ja stressiperäiset sairaudet aiheuttavat suuren osan työpoissaoloista. Säännöllinen meditointi nostaa tutkitusti ihmisen hyvinvointia ja keskittymiskykyä. Tietoisuustaitojen harjoittelu vahvistaa immuunipuolustusjärjestelmää ja laskee stressihormonitasoja ja lisää aivojen suorituskykyä. Mindfulnessin hyödyistä on paljon tieteellistä tutkimustietoa.
Tämä tutkimus julkaistiin lääketieteellisessä JAMA Internal Medicine -lehdessä 13.1.2014:

Tuoreen yhdysvaltalaistutkimuksen mukaan meditoiminen voi lievittää monia psyykkisiä ongelmia ja stressin aiheuttamia vaivoja.

Lähes viidenkymmenen tutkimuksen ja 3 500 potilaan yhteisanalyysi osoittaa erilaisten mindfulness-meditaatiomenetelmien vähentävän ainakin masennusoireita, ahdistuneisuutta ja kipuja. Ne voivat myös poistaa stressiä ja parantaa elämänlaatua.

Meditaation hyödyt näkyvät tulosten perusteella noin 8 kuukauden harjoittelun jälkeen, mutta osaa potilaista ne auttavat jo 3-6 kuukaudessa.

Ohjatut meditaatioharjoitukset saattavat lisäksi parantaa tarkkaavaisuutta, unta ja mielialaa sekä auttaa painonhallinnassa ja päihdevieroituksessa, mutta tältä osin tutkimusnäyttö on hyvin niukkaa.

Ohjaan ryhmiä Turussa ja järjestän kursseja Raisiossa Luontaishoito Suoniityssä. Tiedustele minulta seuraavista alkavista kursseistani.

Esite

 

Anne Suomi
Mindfulness-ohjaaja
puh: 044-330 5058
www.nianne.fi

Maindfulness